دو تیم برتر باشگاهی دنیا از لحاظ قدرت فنی فوتبالی، مطابق انتظارات توانستند دو مهاجم نوک مهم موجود در بازار را تصاحب کنند.

اختصاصی طرفداری - در شرایطی که فوتبال مدرن این روزها با کمبود مهاجم نوک با کیفیت رو به رو است، طبیعی است که مهاجمان جوانی همچون ارلینگ هالند و داروین نونیز طرفداران زیادی میان غول های اروپایی داشته باشند.

منچسترسیتی و لیورپول، دو تیمی که در حال حاضر پیشگام در فوتبال مدرن از لحاظ فنی محسوب می شوند، موفق شدند این دو مهاجم جوان را خیلی سریع در تابستان به خدمت بگیرند. از زمان پیوستن این دو مهاجم به لیگ برتر انگلیس بحث های زیادی میان هواداران فوتبال درباره کیفیت فنی این دو مهاجم، شباهت ها و تفاوت هایشان به وجود آمده است. در این یادداشت به طور ویژه و مفصل درباره این دو بازیکن صحبت خواهیم کرد و از شباهت ها و تفاوت های نوع بازیشان به شما خواهیم گفت. همچنین از این خواهیم گفت که این دو مهاجم جوان با چه چالش هایی در تیم های جدیدشان رو به خواهند بود و انتظار چه کیفیتی از آن ها در فصل آینده می رود.

مهم ترین تفاوت

در بخش نخست از لحاظ فنی یکی از مهم ترین تفاوت های هالند و نونیز را بررسی خواهم کرد و به شما خواهم گفت که این دو بازیکن به چه سبکی از فوتبال در نوک خط حمله علاقه دارند. کار را از داده های فنی پیشرفته آغاز می کنم. سه داده فنی پیشرفته مرتبط با یکدیگر را ابتدا مطالعه خواهم کرد که نقش بسیار مهمی در درک نوع بازی این دو مهاجم خواهد داشت. پس از آن به تحلیل این سه داده فنی پیشرفته می پردازم و در انتهای این بخش نیز چند مورد مصداقی را در زمین مسابقه به شما نشان خواهم داد.

داده فنی پیشرفته نخست «Offensive Duel» است. داده فنی پیشرفته ای که به ما می گوید یک بازیکن در هر مسابقه چند بار زمانی که صاحب توپ روی زمین بوده، سعی کرده تا از طریق حمل توپ و یا محافظت از توپ، بازیکن رو به رویش را از پیش رو بردارد و مالکیت توپ را نیز برای تیمش حفظ کند. برای یک مهاجم نوک این داده فنی پیشرفته بسیار کلیدی است زیرا می تواند مشخص کند که مهاجم مورد نظر به چه سبک فوتبالی علاقه دارد و آیا از حمل توپ و تلاش های پیاپی برای عبور مستقیم از مدافعان حریف استقبال می کند یا خیر.

حالا به تصویر زیر دقت کنید که وضعیت ارلینگ هالند و نونیز را در فصل فصل گذشته از حیث این داده فنی پیشرفته نشان می دهد. می بینیم که هالند 1.24 بار در هر مسابقه سعی کرده تا از طریق «Offensive Duel» در مصاف رو در رو با مدافعان حریف قرار گیرد در حالی که این عدد برای نونیز در لیگ پرتغال در فصل گذشته، 5.88 بوده که تفاوت بسیار معناداری را نشان می دهد. اگر یک فصل به عقب تر برویم در فصل 2020/2021، هالند مقدار 2.09 را از خود ثبت کرده در حالی که نونیز توانسته مقدار 3.91 را از حیث داده فنی پیشرفته «Offensive Duel» در هر مسابقه از خود ثبت کند. اگر این مطالعه را به سه فصل پیش نیز تعمیم دهیم، باز هم نتایج به همین شکل است. نونیز در آلمریا و در لیگ دسته دوم اسپانیا نیز به شکل معناداری از هالند در دورتموند در فصل 2019/2020 از حیث داده فنی پیشرفته «Offensive Duel» عملکرد بهتری از خود ارائه داده است.

داده فنی پیشرفته دوم در این بخش «First-Time Shots» است. داده فنی پیشرفته ای بسیار کلیدی برای مهاجمان نوک که به شما نشان می دهد یک بازیکن تا چه اندازه به زدن ضربه در همان لمس توپ اول، علاقه نشان می دهد. داده ای ارزشمند که می تواند به ما در فهم سبک بازی مهاجمان نوک کمک کند. داده فنی پیشرفته سوم نیز درصد «First-Time Shots» است. به این معنی که چند در صد شوت های یک بازیکن به سمت دروازه حریف، از همان لمس توپ اول زده شده است. داده ای مکمل نسبت به داده قبلی، که در تحلیل شرایط به ما کمک بیشتری می کند.

حالا به تصاویر زیر دقت کنید که وضعیت هالند و نونیز را از حیث این دو داده فنی پیشرفته به ما نشان می دهد. به شکلی معنادار این بار می بینید که هالند وضعیت بهتری از نویز در فصل گذشته داشته است. هالند به طور متوسط در هر 90 دقیقه 1.7 بار با همان لمس توپ اول، به سمت دروازه حریفان ضربه زده در حالی که این عدد برای نونیز 1.1 در فصل گذشته لیگ پرتغال است. در این زمینه در فصل گذشته و در بین شش لیگ معتبر اروپایی، فقط لائوتارو مارتینز در اینتر توانسته ضربات بیشتری از ارلینگ هالند با همان لمس توپ اول به سمت دروازه حریفان بزند که بسیار حیرت انگیز است. همچنین در ادامه می بینید که 63 درصد ضربات ارلینگ هالند، با همان لمس توپ اول در فصل گذشته زده شده که این عدد برای نونیز در فصل گذشته لیگ پرتغال 33 درصد است. یعنی تنها 33 درصد از شوت های نونیز به سمت دروازه حریفان، با همان لمس توپ اول زده شده است.

تحلیل این سه داده فنی پیشرفته به ما چه می گوید؟ ما با دو مهاجم نوک متفاوت از لحاظ سبک بازی رو به رو هستیم. هالند مهاجمی است که توانایی های خوبی نیز در کار با توپ و حتی موقعیت سازی برای هم تیمی هایش دارد اما با توجه به رویکردش، ترجیح می دهد بیشتر هدف نهایی باشد و همچنین در تلاش است تا همواره خودش را در موقعیت گلزنی قرار دهد و در عین حال به ضربه با کمترین لمس توپ به سمت دروازه حریفان علاقه دارد. بیش از 63 درصد شوت های هالند تنها با همان لمس توپ اول به سمت دروازه حریفان در فصل پیش زده شده که وضعیت بسیار قابل توجهی است. البته انتظار می رود در ترکیب گواردیولا، تغییراتی در سبک بازی هالند انجام شود چرا که سرمربی اسپانیایی به مشارکت هر چه بیشتر مهاجمانش در جریان بازی فارغ از امر شوت زنی، اعتقاد دارد و به نظر می رسد که فصل آینده هالند باید تلاش بیشتری برای مشارکت در جریان بازی از خود نشان دهد که البته همگی به درک تاکتیکی او از خواسته های گواردیولا بستگی خواهد داشت.

در نقطه مقابل داروین نونیز مهاجمی است که همین حالا نیز مشارکت قابل توجهی در جریان بازی و بیرون باکس از خود نشان می دهد. نونیز از لحاظ داده فنی پیشرفته «Offensive Duel» در میان تمامی بازیکنان در تمامی پست ها بین 25 بازیکن برتر لیگ پرتغال در فصل گذشته جای گرفته که به عنوان یک مهاجم نوک بسیار حائز اهمیت است. نونیز در کار با توپ، حمل توپ و از پیش رو برداشتن مدافعان حریف به عنوان یک مهاجم نوک بسیار توانا است که این مساله خبر خوبی برای یورگن کلوپ با توجه به رویکرد فنی اش محسوب می شود. گلزنی و ضربه به سمت دروازه حریفان، تنها بخشی از توانایی های نونیز محسوب می شود و به همین علت هم است که یورگن کلوپ حاضر شده مبلغ گزافی را برای چنین بازیکنی پرداخت کند.

به دو نمونه مصداقی از بحث های مطرح شده دقت کنید. مورد اول را از داروین نونیز و زمان حضور او در آلمریا در دسته دوم اسپانیا انتخاب کرده ام. دقت کنید تا ببینید نونیز از همان ابتدا چه پتانسیل و استعدادی داشته است. به ترتیب به تصاویر زیر از دیدار آلمریا مقابل رایووایکانو توجه کنید. نگاه کنید که نونیز چگونه در یک ضد حمله سریع صاحب توپ می شود و مسافت زیادی توپ را با کیفیت حمل می کند و خودش را درون باکس می رساند. مهاجم آلمریا با خونسردی مثال زدنی تا انتهای باکس پیش می رود و ناگهان با استفاده از تکنیک خود مدافع مستقیمش را از پیش رو بر می دارد و بلافاصله بدون فوت وقت، ضربه مستقیمی را به سمت دروازه رایو می زند که در نهایت توپ وارد دروازه می شود. نونیز به خوبی بارها و بارها نشان داده که می تواند با استفاده از توانایی هایش در کنترل و حمل طولانی توپ، هر مدافعی را آزار دهد و خودش را در موقعیت گلزنی مستقیم قرار دهد.

مورد دوم را از ارلینگ هالند و توانایی مثال زدنی اش در شوت با اولین لمس توپ انتخاب کرده ام. به تصاویر اول و موقعیت مکانی هالند در دیدار مقابل وولفسبورگ دقت کنید که چگونه خودش را در موقعیت قرار می دهد.

در ادامه می بینیم که هالند فرار سریعی را به درون باکس آغاز می کند و پاس ارسالی از هم تیمی اش را بدون کنترل و بدون لمس توپ اول، در همان شرایط از زاویه ای تقریبا بسته، به سمت دروازه شلیک می کند تا ضربه به شکلی هیجان انگیز وارد دروازه شود. این توانایی ارلینگ هالند است. بازیکنی که می تواند تحت هر شرایطی و در هر موقعیت مکانی درون باکس، ناگهان به توپ در حال حرکت بدون لمس توپ اول، ضربه بزند. هیچ بازیکنی در شش لیگ مطرح اروپایی به جز لائوتارو مارتینز در چنین شرایطی، بیشتر از هالند نتوانسته به سمت دروازه حریفان ضربه موثر بزند.

مسیری طولانی تا پرسینگ

در بخش دوم به یکی از مهم ترین مباحث درباره هالند و نونیز می پردازم. شما بدون اینکه یک ماشین پرس باشید، نمی توانید در سیتی و لیورپول مورد توجه سرمربیان این دو تیم واقع شوید. در این زمینه بحث پیرامون هالند و نونیز بسیار زیاد است. ابتدا کار را با دو داده فنی پیشرفته «Pressure» و «Pressure Regains» شروع می کنم. دو داده فنی پیشرفته ای که پیش از این به طور مفصل درباره آن در یادداشت های مختلف صحبت کرده ام (اینجا). حالا به تصویر زیر دقت کنید که وضعیت هالند و نونیز را از حیث این دو داده فنی پیشرفته در فصل گذشته نشان می دهد. مطابق روال همیشه داده های فنی پیشرفته را روی نمودارها بر اساس «Percentile» (صدک) مشخص کرده ام تا بهتر بتوانیم به مقایسه کیفیت دو بازیکن در هر یک از این داده ها با دیگر بازیکنان هم پستش در شش لیگ مطرح اروپایی بپردازیم. حالا به تصویر زیر دقت کنید که وضعیت هالند و نونیز را از حیث این دو داده فنی نشان می دهد.

می بینیم که هالند از نونیز در زمینه ایجاد فشار و پرس روی حریفان و همچنین بازپس گیری توپ در کمتر از 5 ثانیه پس از ایجاد فشار و پرس، بهتر عمل کرده اما عملکرد هر دو مهاجم نسبت به مهاجمان نوک دیگر در شش لیگ معتبر اروپایی پایین تر از حد متوسط بوده است. این مسئله روی کاغذ خبر خوبی برای گواردیولا و کلوپ محسوب نمی شود. اما آنچه در تحلیل داده ها باید به آن دقت کرد و در یادداشت های گذشته در تحلیل داده های مربوط به پرسینگ به آن اشاره کرده ام، رویکردی بودن مقوله پرسینگ است. عملکرد بازیکنان در حوزه پرسینگ تا حد قابل توجهی به رویکرد سرمربیان در این زمینه بستگی دارد. هالند و نونیز با توجه به سنشان و پتانسیلی که دارند، به خوبی این فرصت را دارند تا زیر نظر گواردیولا و کلوپ به درک درستی از ماهیت پرسینگ برسند و با گذشت زمان تبدیل به ماشین های پرس زیر نظر این دو اَبَر سرمربی شوند. نوع پرسینگی که گواردیولا و کلوپ به آن اعتقاد دارند نیز با یکدیگر تفاوت های مهمی دارد به همین دلیل انتظار می رود تا هالند و نونیز در هر یک از این دو رویکرد، تبدیل به یک متخصص شوند.

تداوم قدرت نمایی

در بخش آخر به یک بحث فوق العاده مهم دیگر می پردازم. جایی که یکی دیگر از تفاوت های مهم دو بازیکن آشکار می شود. مسئله این است که منچسترسیتی مهاجمی را به خدمت گرفته که طی سه فصل گذشته در یکی از پنج لیگ معتبر اروپایی توانسته همواره خودش را اثبات کند و از بهترین مهاجمان آن لیگ باشد. همه این ها در شرایطی است که هالند در بوندس لیگا بوده و در بایرن مونیخ نیز حضور نداشته است. تصویر زیر وضعیت هالند را در سه فصل اخیر در بوندس لیگا از حیث داده فنی «xG» (توضیح مفصل فنی) نشان می دهد. داده ها بر حسب  «Percentile»  و در سطح بوندس لیگا مشخص شده و شما می بینید که چگونه هالند از فصل 2019/2020 تا فصل گذشته به ترتیب از 94، 98 و 95 درصد مهاجمان حاضر در بوندس لیگا در زمینه قرار دادن خود در موقعیت های گل، بهتر عمل کرده است. چنین وضعیتی نشان دهنده به بلوغ رسیدن ارلینگ هالند دارد و مشخص می کند که پس از سه فصل، او حالا آماده برداشتن گام مهم بعدی در دوران حرفه ای خود است.

داروین نونیز تقریبا یک سال از هالند بزرگ تر است و فصل پیش رو تازه نخستین فصل او در یکی از پنج لیگ معتبر اروپایی خواهد بود. او فصل گذشته در لیگ پرتغال فوق العاده بود اما هنوز با تبدیل شدن به یک مهاجم با ثبات فاصله دارد. فصل پیش رو برای نونیز در لیگ برتر انگلیس بسیار کلیدی خواهد بود. جایی که او باید نشان دهد کاملا آماده برداشتن این گام مهم بوده و ارزش پرداخت آن هزینه هنگفت را داشته است. خبر خوب برای هواداران لیورپول حضور مربی همچون یورگن کلوپ است. مربی که نشان داده گزاره مضحک "او خوب خرید می کند" تنها معطوف به خرید بازیکنان اسمی با قیمت زیاد نمی شود و یک سرمربی واقعی باید بتواند بازیکنانش را پس از خرید نیز از لحاظ فنی پیشرفت دهد. هواداران لیورپول چنین سرمربی را در اختیار دارند که بدون داشتن مافیای رسانه ای خوب خرید کردن واقعی را معنا می کند.

ارلینگ هالند و داروین نونیز در این فقر مهاجم نوک با کیفیت، دو تن از بهترین ها محسوب می شوند و باید دید چگونه در افکار دو اَبَر سرمربی خودشان را جای می دهند. در فصل پیش رو جدا از رقابت سیتی - لیورپول و پپ - کلوپ، یک دوئل دیگر نیز در لیگ برتر انگلیس شکل خواهد گرفت: هالند - نونیز.

*داده های فنی پیشرفته از کمپانی های مرجع StatsBomb و Wyscout استخراج شده است.